Współpraca z firmą remontowo-wykończeniową: zakres obowiązków, reklamacje

firma remontowo - wykończeniowa reklamacje

Po zakończonym remoncie orientujesz się, że gładź szpachlowa na ścianach pęka, płytki w łazience odpadają, a na położonych panelach podłogowych pojawiają się wybrzuszenia? Jakie mamy prawo jako konsumenci, na co zwracać uwagę, dokonując umowy remontowej i jak dochodzić swoich praw?

Sytuacje wymagające reklamacji

Usługa remontowa różni się od zakupu np. telewizora w sklepie tym, że gdy nie możemy jej po prostu zwrócić. Jednak w obu przypadkach prawo działa w bardzo podobny sposób. Jeżeli po zakończonym remoncie orientujemy się, że coś jest zrobione źle, ale nie chcemy polegać wyłącznie na własnej opinii, możemy skorzystać z pomocy rzeczoznawcy. Na stronie Inspekcji Handlowej, dla każdego województwa, można znaleźć listy rzeczoznawców. Okres, w którym możemy dochodzić swoich praw obejmuje dwa lata od momentu dostarczenia usługi.  Powinniśmy zareagować do dwóch miesięcy od dostrzeżenia usterki.

  • Jeżeli mamy pewność, że to fachowiec jest odpowiedzialny za usterki, w pierwszej kolejności powinniśmy wyznaczyć mu termin na naprawę.
  • Musi to być realny okres, aby firma, bądź fachowiec mogli “się wyrobić”.
  • Jeżeli fachowiec lub firma nie podejmie działania w czasie dwóch tygodni od otrzymania pisma, albo nie wywiąże się z reklamacji, przysługuje nam prawdo do odstąpienia od umowy. W praktyce oznacza to zwrot kosztów lub naprawę usterki na koszt usługodawcy.

Wszystko zawarte na piśmie: od zakresu obowiązków, po płatności

Widzimy, jak istotną rolę odgrywa umowa, którą zawieramy z usługodawcą. Umowa może mieć charakter ustny, tylko w przypadku, gdy jej wartość nie przekracza 2 tys. złotych. Pamiętajmy, aby unikać formy umowy zlecenia, ponieważ nie występujemy w nich jako konsumenci. Warto także poruszyć temat zaliczki: ponieważ firmy remontowo-budowlane jak i legalnie działający fachowcy mają możliwość zakupu materiałów w hurtowniach, z przedłużonym terminem płatności. W takim wypadku zaliczana na materiały traci sens. Jeśli już ją przekazujemy, pamiętajmy o stosownym pokwitowaniu.

Jeżeli usługodawca nie wyrabia się z terminem?

W takim przypadku, gdy mamy pewność, że firma, czy fachowiec nie dotrzyma planowanego terminu, możemy odstąpić od umowy i zlecić wykonanie prac komuś innemu. Wówczas koszty takiej operacji ponosi strona, która nie wywiązuje się z umowy, czyli spóźniony fachowiec/firma.

Warto pamiętać, że umowy, które zawieramy, są po to, aby regulować sytuacje sporne. Im są bardziej obszerne, tym lepiej zabezpieczają na przed sytuacjami, w których bylibyśmy bezradni.

Jeśli szukacie więc firmy, która solidnie i terminowo przeprowadzi remont mieszkania w Krakowie, koniecznie zapoznajcie się z naszą ofertą.

Do zobaczenia w kolejnym wpisie! Cześć!